Falsk kunskap, fördomar och inventarier
Kärt barn har många namn. Att trendspana, omvärldsbevaka och analysera är en nyckelfaktor som har funnits med i framgångsrika företag precis hur länge som helst. Om personerna i ledande befattning sätter sig i styrelserummet och aldrig mer lyfter blicken från det egna skrivbordet, så förstår vi att detta företag inte kommer att utvecklas eller få leva kvar. Om vi fastnar i våra egna och andras fördomar så förlorar vi vår vidvinkelsyn och framtiden kommer även där att sakta kväva oss till döds. Att behålla gamla inventarier utan att uppgradera dem eller städa bort dem leder till samma tragiska utgång.
Nu talar jag om helheten. Att fastna i gamla "så har vi alltid gjort" vet vi innerst inne är livsfarligt, även om det absolut inte är nödvändigt att upptäcka hjulet igen. Det skadar inte att ha koll utanför din egen branch, att få ett bredare perspektiv på omvärlden kommer att ge dig nya ideer och fräscha tankesätt. Att tänka på att följa trender är ingenting som ungdomar bara håller på med, det är något som sker just nu - i din vardag, vare sig du vill eller inte.
Ett företag tjänar på att vara både proaktiv och reaktiv. Att förutse vad som kan komma att hända, eller är på väg att hända och anpassa förberedelserna inför det. Ett reaktivt förhållningssätt är att ta hand om situationen när den uppkommer, när ett behov uppstår. Enligt mig kan man inte klara sig utan det ena eller det andra.
Inventarier är inte alltid fysiska döda ting. Inventarier kan också vara gammal personal som är "ur funktion" De bara står där, tar plats, samlar damm och suger energi. Här behövs också ovanstående tillvägagångssätt. Proaktivt ska man ha sett till att ingen i personalen stagnerar och fastnar i sin lilla fördomslåda, där de sedan sitter och kostar pengar och sprider dålig stämning utan att tillföra något speciellt. (En bra organisation låter inte det gå så långt.) Reaktivt är att om man nu har en sådan medarbetare så får man hantera denne utifrån det. Antingen se till att plocka ur denne ur lådan och damma av den, tillföra ny fräsch energi och uppdatera. Eller så låter man denne gå vidare någon annanstans.
Jag har upptäckt att många småföretagare är rädda för att anställa då de tror att de aldrig kan "bli av" med personal om det skulle kännas fel. Eller helt enkelt för att de inte är säkra på hur regelverket ser ut när det gäller ett flertal personalfrågor. Dessa företagare har oftast inte råd med en personalchef, och än mindre en personalavdelning. Inte sagt att de behöver det mindre, men ändå, många mindre står utan. Att hyra in en konsult från ett stort företag kan också vara hemskt kostsamt och detta leder till att cheferna sköter många av dessa frågor själva, såsom omvärldsanalys, vidareutbildning och anställning samt avveckling av personal. Att låta bli dessa moment kan bli kostsamt, och att ta tag i dem och göra fel kan bli oerhört dyrt.
Det kan bli dyrt att inte ha råd.
//MOE
Nu talar jag om helheten. Att fastna i gamla "så har vi alltid gjort" vet vi innerst inne är livsfarligt, även om det absolut inte är nödvändigt att upptäcka hjulet igen. Det skadar inte att ha koll utanför din egen branch, att få ett bredare perspektiv på omvärlden kommer att ge dig nya ideer och fräscha tankesätt. Att tänka på att följa trender är ingenting som ungdomar bara håller på med, det är något som sker just nu - i din vardag, vare sig du vill eller inte.
Ett företag tjänar på att vara både proaktiv och reaktiv. Att förutse vad som kan komma att hända, eller är på väg att hända och anpassa förberedelserna inför det. Ett reaktivt förhållningssätt är att ta hand om situationen när den uppkommer, när ett behov uppstår. Enligt mig kan man inte klara sig utan det ena eller det andra.
Inventarier är inte alltid fysiska döda ting. Inventarier kan också vara gammal personal som är "ur funktion" De bara står där, tar plats, samlar damm och suger energi. Här behövs också ovanstående tillvägagångssätt. Proaktivt ska man ha sett till att ingen i personalen stagnerar och fastnar i sin lilla fördomslåda, där de sedan sitter och kostar pengar och sprider dålig stämning utan att tillföra något speciellt. (En bra organisation låter inte det gå så långt.) Reaktivt är att om man nu har en sådan medarbetare så får man hantera denne utifrån det. Antingen se till att plocka ur denne ur lådan och damma av den, tillföra ny fräsch energi och uppdatera. Eller så låter man denne gå vidare någon annanstans.
Jag har upptäckt att många småföretagare är rädda för att anställa då de tror att de aldrig kan "bli av" med personal om det skulle kännas fel. Eller helt enkelt för att de inte är säkra på hur regelverket ser ut när det gäller ett flertal personalfrågor. Dessa företagare har oftast inte råd med en personalchef, och än mindre en personalavdelning. Inte sagt att de behöver det mindre, men ändå, många mindre står utan. Att hyra in en konsult från ett stort företag kan också vara hemskt kostsamt och detta leder till att cheferna sköter många av dessa frågor själva, såsom omvärldsanalys, vidareutbildning och anställning samt avveckling av personal. Att låta bli dessa moment kan bli kostsamt, och att ta tag i dem och göra fel kan bli oerhört dyrt.
Det kan bli dyrt att inte ha råd.
//MOE
Kommentarer
Trackback