Att inventera kompetens.

Är något som kommer bli i ropet inom snar framtid. Det har så länge pratats om stora pensionsavgångar, brist på kompetent personal och så vidare. Än har vi inte sett dessa massutflöden som lämnar gigantiska hål på arbetsmarknaden för att leva pensionärsliv. Det kan den stora massan som står till marknadens förfogande intyga. Fortfarande hör vi om att vissa brancher skär ner på personal, andra återanställer till viss del, men det är inte denna hauss som analytikerna varnade om för tio år sen. Hur kan det här nu komma sig? Möjligen för att vi har haft den största globala ekonomiska krisen någonsin och det blev naturliga avvecklingar, kanske för att alla inte pensionerades när de kunde, kanske för att toppen kommer senare än man trott och vi har detta framför oss?

Hur som haver så är det hög tid att inventera kompetensen i organisationen/företaget. För att få ut maximal nytta av personalen och så hög vinst på varje anställd som möjligt - så krävs det att rätt man är på rätt plats. Att ramar, rutiner och en kontinueligt uppdaterad arbetsbeskrivning finns, att jämna analyser av omvärlden görs. Detta bör inte göras endast med den direkta avkastningen i åtanke, utan också för vintsten man får i och med att alla anställda känner sig behövda, att de gör det som de borde göra och har en meningsfylld arbetsdag. Det kommer att leda till nöjd och frisk personal som vill sträva framåt mot det gemensamma målet(det var väl hela tanken;-)) Men det kommer också leda till att man som arbestgivare visar att man bryr sig om varje enskild persons självkänsla och individ när man faktiskt frågar och visar intresse för dennes arbete. Genom intervjuer har jag kommit fram till att det är den högsta arbetsmiljöfaktorn för arbetstagare generellt, att chefen lyssnar.

Som chef har man inte alltid tid eller kanske inte ens den kunskapen som krävs för att ställa de rätta frågorna och veta vad man skall göra med informationen. Man har miljarder andra saker på skrivbordet som kräver att bli prioriterade.

Att engagera sig i nuläget, den personal man har och genom denna inventering kunna utröna vad som behövs eller kommer att behövas är en strategisk handling som inte får förbises, det vet alla större organisationer och företag. Men det betyder inte att de mindre inte behöver det. Då tar man hjälp av en konsult, och man tar hjälp av en konsult som genuint bryr sig om människan i organisationen.

Inventera mera
/Moe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0