Chockerande chefer....
Att vissa har lyckats ta sig till en ledande ställning, en chefsposition är otroligt. Men att en del sitter kvar sin inkompetens och oduglighet är helt makalöst. Vem fan har de mutat egentligen? Några visar sådant prov på social efterblivenhet att de helt enkelt måste vara välsignade av en turfé, för annars hade de knappt platsat som truckförare på lager.
Känner mig ganska insatt på vad människor vill ha utav sina chefer, hur de vill att en ledare ska vara. Nyckelorden som dyker upp vid frågan är exakt desamma som cheferna nämner vid samma.
En chef ska:
Kunna kommunicera - shit, något som verkar självklart från alla håll. Men sällan efterlevs.
Kunna ge konstruktiv positiv och negativ feedback - haha, ja alla vill ha det, inte många klarar av det.
lyssna och vara rättvis - mmm, det vore väl fantastiskt?!
vara en i gänget, men inte för nära.
dela med sig av verksamhetens resultat, både hur utgifterna ser ut - men GLÖM inte berätta vad vi faktiskt får in.
våga ta svåra beslut, och inte vara konflikträdd
Och så vidare...
En chef som låtsas lyssna, men som säger emot sig själv tappar man förtroende för. En chef som försöker framstå som smartare än du, men bara kommer med korkade svar - är det ingen som vill följa. En chef som aldrig är närvarande, men ändå tycker sig ha rätt att ha ogrundade åsikter kommer att bli avskydd.
Att lära sig att organisationer består av människor, och att människor inte är konstanta, är nog den viktigaste insikten du kan göra som person. Det spelar ingen roll om du har en ledande befattning eller om du är medarbetare. Att ingå i en organisation, vilken storlek den än må ha, kräver öppenhet, respekt för andra och ett visst mått av självinsikt.
Ta hand om dig, men glöm inte alla andra
Känner mig ganska insatt på vad människor vill ha utav sina chefer, hur de vill att en ledare ska vara. Nyckelorden som dyker upp vid frågan är exakt desamma som cheferna nämner vid samma.
En chef ska:
Kunna kommunicera - shit, något som verkar självklart från alla håll. Men sällan efterlevs.
Kunna ge konstruktiv positiv och negativ feedback - haha, ja alla vill ha det, inte många klarar av det.
lyssna och vara rättvis - mmm, det vore väl fantastiskt?!
vara en i gänget, men inte för nära.
dela med sig av verksamhetens resultat, både hur utgifterna ser ut - men GLÖM inte berätta vad vi faktiskt får in.
våga ta svåra beslut, och inte vara konflikträdd
Och så vidare...
En chef som låtsas lyssna, men som säger emot sig själv tappar man förtroende för. En chef som försöker framstå som smartare än du, men bara kommer med korkade svar - är det ingen som vill följa. En chef som aldrig är närvarande, men ändå tycker sig ha rätt att ha ogrundade åsikter kommer att bli avskydd.
Att lära sig att organisationer består av människor, och att människor inte är konstanta, är nog den viktigaste insikten du kan göra som person. Det spelar ingen roll om du har en ledande befattning eller om du är medarbetare. Att ingå i en organisation, vilken storlek den än må ha, kräver öppenhet, respekt för andra och ett visst mått av självinsikt.
Ta hand om dig, men glöm inte alla andra
Kommentarer
Trackback